Insomnia are o relație bidirecțională cu depresia și anxietatea. Tiparele de somn, inclusiv insomnia, sunt afectate de o serie de probleme fizice, mentale, emoționale și chiar sociale. Când vine vorba de legătura dintre insomnie și sănătatea mentală, relația poate fi descrisă cel mai bine ca fiind bidirecțională, ceea ce înseamnă că una o poate agrava cealaltă și viceversa. 

Tulburarea bipolară, depresia, stresul sau anxietatea, toate acestea cresc probabilitatea de a dezvolta insomnie. În același timp, o buna parte dintre persoanele cu insomnie au și o tulburare de anxietate sau depresie, avand un risc mai pronunțat de a le dezvolta în comparație cu persoanele care au un program de somn sănătos. 

Ceea ce este important de știut despre această relație este că, indiferent de cauza inițială și de simptome (indiferent dacă insomnia provoacă o problemă de sănătate mintală sau invers), oricare dintre ele o poate înrăutăți pe cealaltă. Asta înseamnă că, dacă ai început să ai probleme de somn, si ca urmare, ai dezvoltat o problemă de anxietate – această anxietate poate, la rândul ei, să înrăutățească și problemele de somn.

Ce e bine de știut este că abordarea uneia dintre probleme (în special celei care te deranjează mai mult), poate ajuta și la tratarea celorlalte. De exemplu, dacă ai dezvoltat probleme de insomnie care au cauzat ulterior anxietate, obținerea unui tratament pentru un somn precar, va ajuta la ameliorarea simptomelor de anxietate și depresie. 

Faptul că nu pot dormi înseamnă că sufar de anxietate și depresie? 

Doar pentru că ai probleme cu somnul nu înseamnă că suferi de depresie, anxietate sau orice altă boală psihică și nici că vei dezvolta neapărat una dintre aceste probleme. Dar problemele de somn cresc riscul aparitiei lor, intr-adevar, așa că este important să faci tot ce poți pentru a începe rezolvarea uneia dintre problemele cu care crezi ca te confrunti. 

Cele mai citite articole

Faptul că am depresie sau anxietate înseamnă că am insomnie?

La fel ca si anterior, a avea o problemă de natură psihică, nu înseamnă neapărat că vei dezvolta insomnie – doar adaugă încă un factor care vă crește riscul.

Asta înseamnă că, dacă gestionezi o afecțiune psihică, cum ar fi anxietatea și depresia, este important să practici o igienă optimă a somnului. 

O bună igienă a somnului înseamnă sa ai același program orar de culcare și de trezire, acordarea unui timp suficient în pat pentru a adormi, dezvoltarea unei rutine de seară relaxante, evitarea cofeinei după-amiaza și seara și să te abtii de la alcool. De asemenea, dacă ai un somn întrerupt, chiar și după ce reușești sa adormi din cauza sforăitului, de exemplu, simptomele de apnee in somn pot sa fie impactate de anxietatea cauzata de insomnie.   

Cum descoperim si tratam aceste afectiuni? 

Dacă dormi prost și te simți deprimat, anxios sau mai puțin receptiv emoțional, există multe tratamente care te pot ajuta. În primul rând, analizeaza-ti obiceiurile de somn și observa dacă există măsuri pe care le poți lua pe cont propriu pentru a-ți îmbunătăți calitatea somnului, cum ar fi cele aduse la igiena somnului. 

Dacă problemele persistă, este recomandat să consulți medicul de familie și să ceri o evaluare a problemelor de somn și a problemelor de sănătate mentală. După o evaluare și un diagnostic, un medic specialist te poate sfătui cu privire la cel mai bun tratament. Opțiunile pot include terapie comportamentală sau alte forme de terapie sau medicamente, daca este cazul. 

Cele mai citite articole